💡 Inovasi pengajaran dan pembelajaran
💡 Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran
Inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran mencerminkan falsafah saya yang berpaksikan prinsip AMAL – Aplikasi, Memahami, Amalan, Lestari. Saya percaya bahawa inovasi tidak semestinya perlu berskala besar, tetapi mestilah asli, relevan, dan memberi impak langsung kepada pemahaman pelajar. Inovasi saya tertumpu kepada konteks sebenar, teknologi semasa, dan penglibatan aktif pelajar dalam pembinaan ilmu.
3.1 Inovasi dalam Kursus CSA20203 – Network Analysis & Design
Saya membangunkan pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah Berorientasikan Lapangan (PBL-F) yang melibatkan pelajar menjalankan soal selidik terhadap pengguna rangkaian kampus dan melaksanakan sesi lawatan ke PPIR UniSZA. Data lapangan digunakan sebagai asas bagi pelajar membina penyelesaian reka bentuk rangkaian. Pendekatan ini menyokong CLO kursus secara langsung, khususnya dalam membina pemikiran strategik dan kemahiran membuat keputusan teknologi (CLO2, CLO3).
3.2 Inovasi dalam Kursus CSW20403 – Internet of Things
Untuk kursus ini, saya menggunakan pendekatan Pembelajaran Berasaskan Reka Bentuk Impak Sosial (SDBL), di mana pelajar diminta mengenal pasti isu berkaitan kampus lestari dan mencipta prototaip IoT berdasarkan isu tersebut. Setiap pelajar menghasilkan projek individu dengan tumpuan kepada smart city dan healthcare, sejajar dengan CLO yang menekankan pembinaan sistem tertanam dan pemikiran keusahawanan (CLO2, CLO3).
3.3 Integrasi Media Sosial – TikTok sebagai Bahan Pembelajaran Mikro
Salah satu inovasi tambahan yang saya perkenalkan ialah penyampaian kandungan pengajaran melalui video TikTok pendek di akaun @xazxaz00. Video-video ini memfokuskan kepada:
-
Penjelasan konsep asas rangkaian dan IoT
-
Demonstrasi mini projek seperti penggunaan ESP32, sensor suhu, dan papan litar
-
Ringkasan topik yang sukar dalam bentuk mudah difahami
-
Gaya penyampaian santai, visual, dan mesra pelajar
Kandungan ini direka bentuk sebagai bahan sokongan luar kelas, yang boleh diakses pelajar pada bila-bila masa. Ia bukan sahaja merapatkan jurang komunikasi generasi, tetapi juga meningkatkan penglibatan pelajar dan menggalakkan pembelajaran kendiri.
3.4 Ciri-ciri Inovasi
Inovasi saya mempunyai ciri berikut:
-
Asli – Direka berdasarkan konteks dan keperluan pelajar di UniSZA
-
Signifikan – Menyelesaikan masalah sebenar (seperti kesalinghubungan kampus dan keperluan tenaga hijau)
-
Relevan – Menyepadukan teknologi semasa, termasuk media sosial dan pembangunan prototaip sebenar
3.5 Kesejajaran dengan KBAT dan Hasil Pembelajaran
Semua inovasi ini menyokong KBAT dalam bentuk:
-
Analisis situasi sebenar
-
Sintesis penyelesaian teknologi
-
Pembangunan dan penilaian prototaip
-
Refleksi berstruktur terhadap hasil kerja
Ia juga sejajar dengan CLO kursus yang menekankan kemahiran kognitif (C4), psikomotor (P4), dan afektif (A3) seperti termaktub dalam MQF 2.0.
3.6 Impak Inovasi
Hasil pelaksanaan inovasi ini menunjukkan:
-
Peningkatan pencapaian pelajar, khususnya dalam kualiti projek dan kejelasan pembentangan
-
Peningkatan keterlibatan pelajar, termasuk mereka yang sebelum ini pasif
-
Penambahan capaian pengajaran melalui TikTok, membolehkan pelajar menonton semula kandungan secara fleksibel
Beberapa pelajar turut menyatakan dalam penilaian e-Pengajaran bahawa pendekatan santai dan interaktif melalui media sosial membantu mereka lebih memahami dan menghargai subjek teknikal.
-
@xazxaz00 #queuedepth #networkanalysis #networkdesign #computerscience #1minutelecture
♬ original sound - Xaz - Xaz@xazxaz00 #oled #display #oleddisplay #nodemcu #arduino #esp8266 #iot #internetofthings #computerscience #stem #1minutelecture
♬ original sound - Xaz - Xaz@xazxaz00 #internetofthings #iot #fik #UniSZA #showcase #computerscience #1minutelecture
♬ Working in Progress - Phortte Music