π¨π»βπ Kesarjanaan dalam pengajaran/penyeliaan dan penilaian
π¨π»βπ Kesarjanaan dalam Pengajaran / Penyeliaan dan Penilaian
Sebagai ahli akademik dalam bidang teknologi dan komunikasi digital, saya aktif memperkukuh kesarjanaan dalam pengajaran melalui penerbitan ilmiah, penyeliaan pelajar, sumbangan kepada komuniti, dan penglibatan dalam jawatankuasa kurikulum. Kesarjanaan ini merangkumi usaha menyumbang kepada pembinaan kurikulum berimpak serta menyelaraskan pengajaran dengan keperluan semasa industri dan masyarakat.
6.1 Penerbitan dan Pengajaran Berasaskan Kepakaran
Saya telah menerbitkan beberapa artikel dalam jurnal berwasit dalam bidang Rangkaian Sensor, Sistem Terbenam dan Pengkomputeran Ad-Hoc, antaranya:
-
Optimising Mobility Models for Reliable Data Collection in Mobile Wireless Sensor Network β IJACSA, 2022
-
Efficient Cluster Head Selection using Enhanced Artificial Bee Colony Algorithm for WSN β IJEECS, 2022
-
Adaptive Sampling for Mobile Wireless Sensor Networks Using Reinforcement Learning β BEEI, 2020
-
Improving QoS for Video Streaming over MANET β IJEECE, 2019
Penerbitan ini menjadi rujukan dalam kursus yang saya ajar seperti Internet of Things dan Network Analysis & Design, dan menyokong pemindahan ilmu secara langsung kepada pelajar.
6.2 Perkhidmatan Komuniti dan Aktiviti Akademik
Sebagai sebahagian daripada peranan saya di universiti, saya turut menyumbang kepada pembangunan ilmu dan minat dalam bidang teknologi melalui:
-
Fasilitator Bengkel Pengenalan Arduino untuk Guru-Guru STEM, anjuran JPN Terengganu
-
Juri Pertandingan Rekacipta STEM Sekolah Menengah, anjuran Fakulti Informatik dan Komputeran, UniSZA
-
Penceramah Kursus Pengenalan IoT untuk pelajar SMK Paka
Aktiviti ini memberi ruang kepada saya untuk menyampaikan ilmu teknikal secara adaptif kepada audiens pelbagai lapisan β dari pelajar sekolah hingga tenaga pengajar.
6.3 Pengiktirafan Profesional
Saya telah dilantik sebagai penilai luar bagi kertas peperiksaan teknikal di Institut Kemahiran MARA (IKM) Besut bagi beberapa semester. Peranan ini melibatkan semakan dan penilaian kualiti kandungan, objektif pembelajaran dan kesesuaian tahap kesukaran, sejajar dengan piawaian kebangsaan latihan teknikal dan vokasional (TVET).
6.4 Kepimpinan Akademik dan Kurikulum
Saya juga aktif menyumbang dalam pembangunan akademik dan kurikulum di peringkat institusi dan nasional. Antara peranan saya termasuk:
-
Ahli Jawatankuasa Akademik dan Kurikulum bagi beberapa program Sarjana di UniSZA, dengan fokus pada pembangunan struktur kursus dan pemetaan hasil pembelajaran (PLOβMQF).
-
Pakar teknikal jemputan dalam Bengkel Jawatankuasa Penasihat MARA (Technical Advisory Committee Workshop) untuk reka bentuk kurikulum program Cloud Computing di bawah institusi MARA, yang berlangsung pada 6β8 Mei 2024.
Sumbangan ini mencerminkan kepercayaan pihak luar terhadap kepakaran saya dalam menjajarkan kurikulum dengan kehendak industri dan teknologi semasa.
-